AC en DC laden: hoe werkt het?

In de wereld van elektrische voertuigen zijn AC (wisselstroom) en DC (gelijkstroom) twee termen die vaak worden gebruikt om de verschillende oplaadmethoden te beschrijven. Na het lezen van deze blog weet je precies wat beide inhouden.

Voordat we uitleggen wat het verschil tussen AC en DC-laden is, is het goed om onderstaande punten te weten:

  1.  Stroom vervoeren we naar een(snel-)lader altijd in wisselstroom (AC) vorm.
    Waarom? Omdat stroom in AC-vorm efficiënter te verplaatsen is en zorgt voor minder verlies.
  2. Alle auto’s slaan energie in hun accu’s op in gelijkstroom (DC) vorm.
    Waarom? Dit heeft te maken met de chemische reactie binnenin de accu, hierdoor is dit enkel in DC-vorm mogelijk.

Wat is AC laden?

AC laden, of wisselstroom (Alternating current) komt het meest voor. Iedereen heeft wel eens gebruik gemaakt van wisselstroom, misschien doe je dit nu wel terwijl je jouw laptop of telefoon aansluit. Stroom dat uit een stopcontact uit de muur komt is wisselstroom. Bij AC-laden wordt deze wisselstroom gebruikt om een elektrische auto te voorzien van stroom, dit kan zowel via een openbare laadpaal als bij een laadunit thuis of op het werk

Zoals eerder benoemd zal jouw auto zijn accu enkel kunnen vullen met gelijkstroom (DC), dit betekent dat jouw auto de AC-vorm naar DC-vorm moet veranderen. Dit doet jouw auto door een omvormer welke binnenin jouw auto zit. Dit kost jouw auto veel tijd en energie. Negatief kernmerk van AC laden is daarom dat het niet snel is, positief kenmerk is dat het makkelijk verkrijgbaar is.

Snelheid: Tussen 8kW en 22kW
Wie: Alle EV’s met een laadingang
Waar: Thuis/kantoor of langs de openbare weg

Wat is DC laden?

DC laden, of gelijkstroom (Direct current). Doordat accu’s steeds groter worden is er een steeds grotere vraag naar DC laden. Eigenlijk is DC laden met zijn kenmerken het tegenovergestelde van AC laden: een positief kenmerk is dat het snel is, een negatief kenmerk is dat het nog beperkt beschikbaar is.

Een snellader haalt zijn stroom uit het net in de AC vorm. Vervolgens zet de omvormer in de lader de stroom om van wisselstroom naar gelijkstroom. Wanneer er nu een auto gaat laden via de vaste kabel aan de laadpaal zal de snellader direct, zonder tussenkost van een energie- of tijdrovende omvormer in de auto, de accu in de auto kunnen bijvullen.

Let op! Hoewel steeds meer auto’s DC-laden ondersteunen, zijn er nog auto’s op de weg die dit niet kunnen. Je kunt dit gemakkelijk zien door de stekkeringang in de auto. Bijna alle hybride-auto’s zijn uitgesloten van snelladen.

Snelheid: tussen de 40 kW en 350+ kW
Wie: alle EV’s met een CCS2 of een CHAdeMo-ingang
Waar: langs de snelweg of strategisch op grotere parkeerplaatsen

Nu begrijp je het verschil tussen AC en DC laden voor elektrische voertuigen! AC laden is gemakkelijk toegankelijk, maar relatief langzaam omdat de stroom in de auto moet worden omgezet. DC laden daarentegen is sneller, doordat de omvorming buiten de auto plaatsvindt, maar is op dit moment nog beperkt beschikbaar. Beide laadmethoden hebben zo hun voor- en nadelen, afhankelijk van je laadbehoeften en de beschikbare infrastructuur.